tisdag 15 februari 2011

Den långa vägen till Koh Tao

Alla vi sex tjejer som reser och trivs med varandras sällskap har varit helt överrens om att Phi phi varit underbart och att ingen egentligen ville lämna ön. Dock har vi nu gjort det av både en och annan anledning och flertalet av oss har bestämt oss för att vi kommer åka tillbaka dit snart igen. Jag vet, det är helt sjukt, jag vet inte vad ön gör med mig, jag vill bara tillbaka hela tiden. Och resan till Koh Tao gjorde inte ångesten bättre, direkt.

Det började med en lång bilfärd ifrån Krabi i en minibuss med i princip obefintlig AC, vilket bidrog till att vi satt 12 inträngda och svettiga människor av blandade nationaliteter och kippade efter andan i fem timmar på väg till Suratthani. Väl framme skulle vi invänta "en stor nattfärja med sängplatser" som skulle ta oss till Koh Tao under en sex timmars lång båttur. Det visade sig att färjan var ett blått litet lastningsfartyg och att sängarna bestod av ett betonggolv med plastiga trasmattor som madrasser. Med andra ord, inga sängar alls. Väl på båten tog vi plats och inväntade avgången som skulle ske ca 2h efter vi klivit på båten. Vi kunde glömma de där platserna, vill jag lova. Efter hand kom det bara fler och fler människor som skulle med båten och det slutade med att vi fick sitta upp eller mer eller mindre lappa varandra om vi skulle ligga ner.
Toalett var ingenting att tala om, så den som blev kissnödig, alltså jag, fick se till att hålla sig dessa sex timmar som återstod av resan. Dessvärrre tog resan nästan åtta timmar. Gissa om jag var munter när vi kom i hamn som ett stort lass packade flyktingar. Kissa fick jag iallafall göra i sista sekund och flyktinglivet fortsatte. Våran skjuts vi skulle få till hotellet fick vi på flaket på bilen samtidigt som vi fick hålla i både packning och oss själva. Vi trodde väl aldrig att vi skulle hamna på något så fint ställe som vi faktiskt gjorde.

Väl framme på hotellet kan vi inte vara mer än nöjda. Detta land är uppbyggt på kontraster.Vi bor i ett baotarum med balkong som sträcker sig runt hela rummet. Allt är jättefräscht, vädret är kanon och våra utflykter ännu bättre. Utflykterna tänker jag däremot inte berätta om riktigt än, det får bli en cliffhanger. På återseende!

Myser in mig på jättefärjan

En av de rymligare stunderna

Så här glad blir man av trängsel, kyla och utan sömn.


Vårt nya hem

Hemmet från ett annat håll

Efter tre sekunder sov vi allihopa som följd av 16 h resande och ingen sömn

Vi hade mysig alla hjärtans dag-middag igår när de andra tjejerna roade sig

Men vi kan ha kul även med Cola och vatten.

Sofia


1 kommentar:

  1. Ni måste åka över till Koh Naang Yuan när ni är på Koh Tao! Otroligt fint! :)

    SvaraRadera