torsdag 13 januari 2011

Att sammanfatta en manad i skrivande form

Jag vill forsoka mig pa att sammanfatta den har resan som hittils varit en av de basta upplevelserna i mitt liv, tillsammans med nagra av de basta manniskorna jag har runtomkring mig. Jag vill inte pasta att det kommer ge en rattvis bild av hur jag egentligen kanner eftersom vi alla vet att det allt som oftast ar omojligt att satta ord pa kanslor som ar sa starka att endast hjartslagen kan urskilja dem. Men jag gor ett forsok.



Vi var fyra nyfikna brudar som borjade resan ifran Karlskoga en mandagkvall och hade sa manga forvantningar och forhoppningar att vi hade svart att bade sitta still och slappna av. Varje lugn stund blev vi rastlosa, och med en resa pa over 30 timmar framfor oss innan forsta delmalet blev det mycket dotid. En harlig present kom vandrande till oss pa flygplatsen i Berlin, namligen varan femte medbrottsling Hanna. Vi kramades om varmt och blev otroligt glada over att fa se henne, hon hade varit valdigt saknad sedan vi sag henne sist.

Pa flygplanet till Thailand

Nagra flyg och bussar senare anlande vi slutligen till Patong i ett stralande solsken. Snabbt slangde vi av oss vaskorna och svidade om till vara bikinis och tog oss ner till stranden. Den var precis som vi mindes, fast anda lite battre, pa nagot satt. Vi hade raknat med att stanna i Patong i max fyra dagar, men efter flera dagars daligt vader och daliga vaderrapporter fran ovriga delar av Thailand valde vi att stanna i Patong tills det var dags att ta oss vidare till Phi phi. Ingen av oss hade val trott att Patong skulle vaxa sig in i vara hjartan sa starkt som det faktiskt gjorde. Helt plotsligt hade vi varit och festat i djungeln, akt till vattenfall, rehabiliteringscenter for gibbonapor, tagit dagliga promenader/springturer pa stranden, badat, last bocker, atit glass, spelat strandtennis, atit fantastisk mat, spelat kort, umgatts med varandra och njutit av varenda sekund av det. Alla daliga minnen vi hade fran ett tidigare Patong hade ersatts med nya ljuvliga minnen som vi motvilligt skulle skiljas ifran.


Lycka pa Patong beach

Mer lycka

Djungelparty

Dagliga tuppluren

Chokladfondue med glass


Som tur ar visste vi vad som vantade. Phi phi. Anda sedan jag var pa Phi phi forsta gangen 2008 har det varit ett av mina favoritstallen pa jorden. Jag vet inte vad det ar som gor det, men nar man kommer till Phi phi blir man helt plotsligt fri. Det finns ingen trafik, inga masten och ingen stress. Om man nu mot formodan skulle bli stressad sa finns dar det perfekta stallet att varva ner pa, viewpointen. Det ar en 350 branta trappsteg njutbar smarta att ta sig upp for, for att sedan lata suget i benen stracka sig upp for en backe och sedan slappa allt uppe i himmelriket, dar man faktiskt hamnar efter allt flasande. Dar uppe kan nog vem som helst hitta lugnet, utan undantag.
Phi phi har ju som bekant ocksa varldens godaste mat, som jag agnat ett inlagg at tidigare. Pa restaurangen Papaya kan man fa uppleva smaker som man hoppas att ingen nagonsin ska fa missa. Det ar thaimatens thaimat, smakernas smak och frestelsernas frestelse.
Kvallsutbudet pa Phi phi ar ocksa i toppklass. Har finns allt for alla. Barer med fantastiska eldshower och underbar personal, klubbar med livemusik, thaiboxning eller bara dansmusik, sportbarer och klubbar direkt pa stranden. Nar man sedan jobbat hart pa diverse dansgolv eller njutit glatt av stamningen pa barerna sa finns det helt fantastisk nattmat precis overallt. Alltifran pannkakor och baguetter till varrullar och kycklingspett.
Nar man sedan somnat matt och belaten och vaknat igen pa morgonen sa ar det med varme i brostet man kliver ner pa den kritvita stranden eller ner i poolen med utsikt over hela Tonsai beach. Det markligaste med Phi phi ar dock att man kan kanna sig nojd med sin vistelse och nastan langta lite darifran for en stund, men sa fort man satter sig pa farjan darifran sa vill man tillbaka. Vi pratar ofta och lange om hur vi vill tillbaka till Phi phi igen innan vi aker hem igen och hur vi skulle vilja bo dar ett tag bara for att hitta lugnet. Tank vad en liten o kan gora med en manniska.

Forsta maltiden pa Papaya

Hanna och Natta
Buckets blev det nagra styckna



Min favorittjej pa Phi phi

Vin pa Carpe Diem, kanske Phi phis skonaste bar

Jag har last ut 4 bocker pa resan, har ar en favorit


Mitt fina armband som jag fick i julklapp

En lugnande stund pa viewpoint

Hanna pa segelturen

Jag pa nyarsafton

Nyarsafton firade vi in med bubbel

Lisa och jag pa Maya bay

Jag och Hanna


Efter Phi phi tog vi en avstickare tillbaka till Patong for att boka biljetten till Vietnam, dar vi nu befinner oss. Vi forlorade dock Hanna pa vagen, da hon atervande hem till Sverige igen nar vi akte till Vietnam.
Vi bestamde oss ganska snabbt nar vi kommit fram till mopedernas stad Ho chi minh city att vi skulle slappa lite pa bugdeten har och bara gora det som foll oss in. Mycket riktigt ar det precis sa det har gatt till. Var forsta kvall har firade vi med en treratters och ett helror, och aven om det var mycket billigt i svenska matt matt, sa var det lite dyrare an var budget egentligen klarar av. Detsamma galler vart hotell som vi bor pa. Men som sagt, granserna har ar valdigt diffusa.
Vi bestamde oss aven for att vistelsen har i Vietnam skulle bli en aventyrets vecka. Darfor bokade vi snabbt resan till Mekong-deltat som var en helt otrolig dag dar vi alla blev helt och hallet extatiska. Vi fick bland annat ata en massa ny mat, se ormar, dricka ormvin, sno honung direkt fran bifabriken och dricka en himla massa te.
Efter Mekongdagen kande vi att vi var redo for nasta aventyr pa en gang och bokade darmed en ny resa till Mui Ne. En tredagarstripp som skulle innehalla en massa sand och mat, som vi forstod det. Mycket riktigt var det precis vad som skedde, men inte alls pa det satt vi frovantat oss. Sanddynorna var hundra ganger storre, maktigare och mer slaende och maten var mer spannande an nagon trodde fanns i Vietnam.
Tillbaka till Ho chi minh city och med bara nagra fa dagar kvar i Vietnam bokade vi varat sista aventyr, Cuchitunnlarna. Dessa tunnlar gjorde ett stort intryck pa mig. Nar jag krop i de dar tunnlarna var det latt att fantisera, men svart att forestalla sig, om hur det faktiskt var under Vietnamkriget. Numera ar dessa tunnlar anpassade efter turisterna genom att de dagligen gar igenom tunnlarna for att se till att inga ormar, skorpioner eller andra farliga djur befinner sig i dem. Under krigets tid var det ingen som hade tid att rensa tunnlar pa ackliga djur for de kinkiga. Dessutom hade de uniform och vapen med sig hela tiden, vi turister gar runt i svala klader och en kamera som utrustning i de syrefattiga, stekheta tunnlarna. En mycket imponerande och spannande dag, aven det.

Sofie och Lisa over Mekong-deltat

Natta sover som en prinsessa i bussen

Havet och Lisa i Mui ne


Steker i oknen

Aker pulka ner for okenbacken
Lisa och Natta vid Cuchitunnlarna
Treratters pa favoritrestaurangen


Drygt en manad har gatt sedan vi satte foten pa asiatisk mark och vi har varit med om valdigt mycket oforglomliga handelser och historier. Men aven om vi har fyllt hela kvoten med upplevelser for denna resa, sa ar det en sak jag vardesatter mest med den har resan, mina alskade reskamrater. Utan dem hade inte den har resan kunnat genomforts med sadan gladje, samhorighet eller inlevelse som den faktiskt gjort. Det har inte gatt en dag utan att vi skrattat med varandra tills vi kiknat och det finns ingenting vi inte kan prata om, aven om det mest handlar om mat, bajs och Phi phi. Aven om vi trottnar pa varandra emellanat gar det over pa en sekund eller efter lite mat, och sedan skrattar vi sa att vi kiknar igen. Vi turas om att klanta oss och spotta ur oss minnesvarda kommentarer och citat och vi hittar pa en massa busiga historier eller upptag att genomfora ute pa faltet. Tack vare dessa tjejer kan jag aka hem imorgon och kanna mig helt och hallet tillfredsstalld med resan, och mer dartill. Tack sa mycket, mina hjartan, ni har gjort den har resan till nagot av det finaste jag har.

Brudarna pa Papaya

Gruppbild med Calle i bakgrunden
Gruppbild fran Rolling stoned bar


Champagne pa nyarsafton

Maya bay

Pressande pa Patong beach




Sofia

2 kommentarer:

  1. va härligt ni ser ut att ha det Sofia :)

    SvaraRadera
  2. Fan vad snygg du är Sofia!
    Ni verkar f.ö. ha det sjukt underbart. Asien är för tillfället lite långa ledighetsperioder för mig just nu men så fort jag får chansen ska jag dra dit.

    SvaraRadera