onsdag 12 januari 2011

Cuchi-tunnlarna

Nu far det vara bra med aventyr ett tag. Hjarnkontoret haller pa att explodera av all nyvunnen information och upplevelser vi fatt de senaste dagarna. Idag var vi i Cuchi-tunnlarna och kikade och larde oss ett och annat om Vietnamkriget. Dessutom fick vi ga i de underjordiska tunnlar som vietnameserna gjort under kriget for att skydda sig mot amerikanerna och andra farliga kreatur som harjade pa land. Med vi menar jag egentligen bara mig sjalv i varat tjejgang, eftersom de andra mjuknade och stack upp efter ca 5 meter nere i tunnlarna. Sa dar gick jag sjalv langst fram i ledet av turister i en svart, trang tunnel och bad till gud om att skona mig fran skorpioner, samtidigt som en kansla av eufori rann over mig. Maktig kansla och ganska sjukt att tanka sig att soldater har levt och sprungit, atit och skitit i dessa smala tunnlar i en underjordisk varld pa ca 150km. Och sa jag, da. Fast jag hade turen att bara korsa en 100m lang femstjarnig tunnel, vilket betyder att den ar delvist upplyst och ganska angenam att ta sig upp och ner ifran, och aven en fyrstjarnig tunnel dar ljuset var samre och hojdskillnaderna storre. Jag vill inte ens tanka mig hur en enstjarnig tunnel ser ut inuti, formodligen ar den kolsvart och med hinder och en massa nivaskillnader overallt. Det ar synd att de fa bilder jag lyckas ta inte ger nagon rattvisa for hur det egentligen var att krypa dar inne i tunnlarna, vissa tunnlar var sa smala att de knappt gick att ta sig igenom och det gick inte under nagra omstandigheter att komma hogre upp an i hukande position. Jag ar stolt over att jag gjorde det iallafall och da kan jag bocka av det pa mitt cv. Forutom tunnlarna fick vi se diverse andra krigsrelaterade saker som fallor, kok, skor gjorda av dack, kryphal och sa fick vi smaka pa lite krigsmat. Kvallen idag har vi avslutat med en ny treratters pa varan favoritrestaurang sa nu ar vi bade matta och fattiga. Annu en lyckad dag i Vietnam, med andra ord.

Ett kryphal



 
En falla for djur och dumma manniskor



Glad och nojd i trangseln i vantan pa gruppen bakom mig.


 

Trott efter ett svettigt pass i tunneln. Det ar inte direkt svalt dar nere.


 
I den fyrstjarniga tunneln var jag inte forst langre. Observera att blixten lyser upp tunneln, i ovrigt var det svartare an natten. Det ser till och med rymligt ut har.

Krigsmat. Nagon typ av rot som smakade helt okej. Eller som Lisa sa: "Det duger i krig."



Sofia

1 kommentar:

  1. Häftigt liv du lever nu Sofia, du och dina vänner för livet. Och alla goa människor som ni träffar och som tar er med på upplevelser som en annan bara knappt kan fantisera om. Och Frida räknar ner nu tror jag. Vi har fått "nya" hyllor nu på hassa....eller ganska många iaf, och fler ska det bli. Njut av livet nu innan skolbänken i höst.
    eva.

    SvaraRadera