fredag 7 januari 2011

Andra sidan av Vietnam

Vi har varit pa en mycket spannande utflykt har i Vietnam. Vi har bestamt oss for att denna vecka da vi befinner oss har ska vi se och uppleva sa mycket som mojligt, sola kan vi gora sen. Sa vi akte till att borja med till Mekong-deltat. Mekong-deltat ar ett delta som mynnar ut ifran Mekong River, de nio drakarnas flod, som stracker sig over 4500km igenom lander som Vietnam, Kambodja och Laos. Det ligger en liten bit soderut ifran Ho Chi Minh dar vi befinner oss nu.
Det borjade med att vi tog en buss till Mekong City dar vi sedan tog en bat ut pa Mekong river och vidare ut till en liten o i deltat. Vattnet var starkt brunfargat och valdigt spannande for den med livlig fantasi, da vi visste om att det finns bade ormar och krokodiler i omradet. Dock stotte vi inte pa nagra sadana reptiler, iallafall inte under batturen.


Dar vi forst stannade fick vi smaka pa lite gront kokosgodis. Det var som mjuk kola och smakade i princip bara kokos. Bra for vissa alltsa, dock inte mig.


Kokossmet som ska bli godis


Kokosgodis




Fardigt kokosgodis


Efter kokosuppvisningen fick vi aka vidare till varan lunch lite langre bort som bestod av en massa nya, spannande saker. Nar vi klev av baten mottes vi forst av en massa frukt pa trad, foljt av kycklingar, fula fiskar, hundar och en kille som hade ormuppvisning.






Kyckling



Ormtjusaren
 




Maten i sin tur var en spannande blandning av vietnamesiska specialiteter, bland annat elephant ear fish, varrullar och nagon typ av wrap som man bildar av ett risblad som man fyller med sallad, fisk och nudlar och sedan doppar i nagon smakrik sas. Det var smaskigt det allra mesta pa det bordet, ma jag saga. Dock hade jag atit mig fullproppad fran frukosten sa aptiten var inte direkt boljande.




Elephant ear fish

Diverse smakupplevelser och Natta




Efter lunchen fick vi ta en liten cykeltur runt on om vi sa behagade, vilket vi givetvis gjorde. Vi tar varan uppgift som turister pa fullaste allvar och eftersom vi varit sa stekiga kvallen innan var det dags att vaxla ner och komma ikapp verkligheten lite en svang. Cykelturen fick dock bara vara i max 20 min, sa efter nagra hundra meters cyklande pa smala, trasiga och guppiga stigar vande vi sedan tillbaka med belatenhet. Vi var alla overrens om att vi hade velat fortsatta cykla ett tag till. Sedan chillade vi lite i vantan pa de andra.

Natta testar hangmattan

Vi motte manga sadana har batar pa floden, ibland krockade vi


Natta och Sofie


Mekong river, ful och vacker pa samma gang





Med denna o besegrad tog vi oss vidare mot nasta, deltats storsta. Vi blev hamtade av ett gang lokalbor som paddlade oss i land. Vi fick hemskt daligt samvete av att sitta och titta pa nar de stackars manniskorna fick slita som djur for varan skull. Det ar ju tur att pengar ar mycket vart i det har landet sa att man kan dricksa dem. Under paddelturen fick vi ocksa anvanda oss av sadana har vackra rishattar, vilket aven det var en ny grej for mig.



Det var inte bara vi som lade till har efter paddlingen

Lisa med rishatt och en paddlande karl bakom sig


Jag trivs i rishatten





Val i land pa denna o fick vi satta oss ner for lite te, frukt och musik. Musiken stod lokalborna for, och var guide forklarade noggrannt att de var amatorer och inga proffs, och anledningen till att de var sa vackra var for att de var smala och bleka. Sunda ideal. Musiken var helt klart spannande att lyssna till men det ar inget jag skulle kopt en skiva med. Nar de var klara tog varan guide ton och sjong aven han en trudilutt for oss, han var battre an alla de andra som sjong, maste jag saga.
Lite langre bort pa samma o stannade vi annu en gang for lite te och andra nyheter. De hade en liten biodling pa on dar de utvann honung och vi tjejer var alla sa modiga att vi tog pa det har gallret dar honungen bildas. Fraga mig inte vad det heter. Sedan fick vi dricka te med en honung- och limeblandning som smakade utomordentligt. Till det blev vi bjudna pa lite ingefaragodis, bananchips och jordnotskarameller. Vi inforskaffade lite jordnotter och bananer.



Musik med en massa spannande instrument

 
En ny bekantskap


Har nallar jag honung fran bina

Men nu kommer vi till det riktigt intressanta. Av alla de nya, coola grejer jag testat pa idag, har den har helt klart overvagt allt. Forst och framst fick vi dricka bananvin som de gjort genom att torka banan och sedan halla ren sprit over. 40-procentigt vin alltsa. Sedan lagras det i nagra manader, ju langre desto battre, och efter det har det en renande effekt pa kroppen, sags det. Det fick vi smaka av och det smakade precis som sprit med lite banansmak, inget markvardigt, alltsa.
Men nasta shot var helt klart mer dramatisk och kanslomassig. Tillverkningen av detta vin var likartat med bananvinet, den enda skillnaden var att bananen var utbytt mot ormar. Ja, det ar alltsa ratt uppfattat, jag och tjejerna har druckit ormvin. Det trodde jag nog aldrig i livet att jag skulle gora. De dodar alltsa ormarna, tommer dem pa blod och torkar, sedan haller de ren sprit over dem dar de svaller och blir mjuka igen. Sedan lagras de i nagra manader, i detta fall sex, och sedan dricker man det for att undvika framtida ryggproblem, magproblem, demens osv. Det gar inte att beskriva i ord hur acklig tanken pa att smaka vinet var, men star man dar ar man inte sa tuff. Jag tror bara att det var vi tjejer av alla som testade.





Har ar det beromda ormvinet, ser gott ut va?


 
Var guide poserar med ormvinet, kanske borde varit jag som stod dar egentligen

Sedan var dagens utflykt slut och vi tog baten och bussen tillbaka till hotellet, nojdare an nagonsin pa den har resan. Idag har vi gjort sa mycket nytt att man kan vara nojd ett bra tag framover. Men faktum ar att vi aker pa ny utflykt imorgon, sa nasta uppdatering har kommer forhoppningsvis vara lika innehallsrik. Tills dess, ta hand om er!

Sofia

4 kommentarer:

  1. Vad duktig du är på att uppdatera med bilder och text ! Det är jättekul för en annan här hemma i sverige som ligger i soffan med feber att få läsa om vad ni har för er där borta :) Fortsätt så. Ni verkar ha det helt underbart iaf. Hälsa dom andra tjejerna och ta hand om er :) Och njuuuuuuuuut !

    SvaraRadera
  2. sv: Tack Ida, jag gor mitt basta! Det ar sa kul att dela med sig nar man far gora en massa skoj! Dessvarre onskar jag att min sjuka forsvann snart ocksa sa att jag kan ga in helhjartat for allt :)
    Skot om dig gumman, vi saknar dig har nere!
    Rulla lite i snon at mig, ses snart igen!

    SvaraRadera
  3. Jättefin blogg.. duktig du är ... jättekul att få vara med er på er resa kraaaam Brittis

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder Sofia! Kul att se världen genom dig och din blogg. Mystiska saker att smaka och härliga människor. Ha det fortsatt underbart.
    eva.

    SvaraRadera