söndag 23 januari 2011

Australien

Vi har landat i Australien och an sa lange forfoljer regnet oss, aven om det inte ar sa varst manga droppar att braka om. Lite trakigt dock att vi inte har kunnat sola pa evigheter och att det lar fortsatta sa ett par dagar till. Vi befinner oss iallafall en bit utanfor Perth, i Fremantle, dar vi hyrt ett hus for en vecka istallet for att ta in pa ett trangt hostel med delade rum och toaletter. Helt sjukt vart det, om ni fragar mig. Vi har en riktigt maffig grill som vi invigde igar med rage, ett valfyllt kylskap, grasmatta dar vi kan spela gris, drickbart vatten ur kran, skona sangar och riktigt fantastiska hyresvardar. Mannen som vi hyr huset av korde runt oss i Fremantle igar och visade oss hela staden och pratade pa battre an en valbetald guide om stans historia, butiker och byggnader. Jag har ingen usb-port med mig nu sa jag far lagga upp bilder lite senare. Ville mest bara tala om att vi har det bra och att jag hoppas att det drojer innan jag ar i Sverige igen. Fast jag saknar mycket hemma ocksa, faktiskt. Det ar dock mer jag inte saknar.
Eftersom vi traffat upp Nattis har i Australien ar vi numera 5st resande igen. Vi ar alla sugna pa att aka till Thailand, sa formodligen gor vi nog det snart, och sedan aker vi tillbaka till Australien for att jobba hacken av oss, alternativt aker hem eller till nagon annan spannande plats i varlden. Den som lever far se. Vi hors snart igen.

Sofia

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag heter Emma och kom in på denna blogg av en slump.
    Ni verkar ha det helt fantastiskt.
    Jag tänkte fråga ungefär vad en sådan här resa kostar? Flyg, boende, fickpengar och shopping mm.
    Vad tror du slutsumman blir?
    Självklart behöver du inte svara då det kanske anses som för personligt :)
    Tack på förhand

    SvaraRadera
  2. Hej va härligt du har det Sofia! Vilka upplevelser, annat det än att stå på ica. Men jag unnar er det ungdomar, som är smarta nog att ta vara på livet och verkligen LEVA. Ha det fortsatt underbart.
    eva.

    SvaraRadera
  3. Sv Emma:
    Vi har det alldeles fantastiskt har, du maste gora nagot liknande!
    Allting beror pa vart du reser och vilken standard du vill ha pa boende, mat och flyg osv, men om du bara vill resa runt i Asien klarar man sig latt pa 10 000kr i manaden, forutom resan dit som kan kosta allt mellan 3000kr-6000kr enkel biljett. Tur och retur kan du fa for ca 7000kr-8000kr beroende pa nar du ska aka. Det ar flygen som ar svarast att saga vad de kostar for det kan skilja tusenlappar pa bara nagra dagar, sa kolla alla flygbolag och alla sidor pa internet o kolla dagarna runtomkring ditt tankta datum. Att vara flexibel ar alltid billigast och det kan ocksa bli det roligaste. Mitt tips ar bara att inte planera for mycket sa blir det alltid bast, for da kan man dra nan annan stans om det ar trist, daligt vader dar man ar eller om man vill hanga med ett annat gang som man traffat under resan. Vi har redan varit i fem lander pa ca tva manader och hade bara en enkel resa till Thailand inbokad nar vi drog. Allt annat har gatt mer eller mindre pa impuls och vi kunde inte vara nojdare.

    Med andra ord, kor pa bara, men tank ut lite vad du/ni vill aka till for lander osv och kolla lite flygpriser redan hemifran sa att ni har ett litet hum, air asia och malaysian airlines har de billigaste flygen i asien. Ar det Australien ni vill till sa blir allting betydligt dyrare, rakna med minst det dubbla eller mer. Dar ar priserna som i Sverige.
    Hoppas att det blev till nagon hjalp, annars far du skriva igen sa far jag forsoka svara battre, lycka till! :)

    SvaraRadera
  4. Tack för världens bästa svar :)
    /Emma

    SvaraRadera