tisdag 11 januari 2011

En tredje del av Vietnam

Jag som trodde att jag hade sett allt av vad Vietnam har att erbjuda bara genom att befinna mig i Saigon, men tji fick jag. Vietnam har tydligen snott en del av Afrika och placerat runt en stad som de kallar Mui ne, helt fantastiskt. Vi tog en avstickare fran mopedtrafiken i Saigon (Ho chi minh city) och tog bussen mot Mui ne i lordags. En valdigt trevlig bussresa dar alla fick varsitt sate att ligga i. Tank om alla bussresor var likadana, da hade man definitivt tagit bussen oftare.

Liggande saten

Natta gottar sig


Val framme i Mui ne var det eftermiddag och vi var trotta sa det foll sig naturligt att endast agna resten av dagen till att ata, kika lite och vila. Jag ska inte ga in vidare langt pa att vi blev lurade med hotellet nar vi kom ner, men det gjorde iallafall mig skitsur och forstorde min dag. Att jag dessutom inte sovit ordentligt pa over en vecka pa grund av min hosta var inte direkt till min fordel. Ber odmjukast om ursakt for mitt humor denna dag, tjejer.
Hotellet var iallafall helt okej och vi fick varsin dubbelsang att sova i, vilket var toppen, speciellt for dem av oss som kan sova liggandes om natterna (refererar aterigen till hostan). Det var aven utrustat med pool och lage precis vid havet.



Solnedgang vid hotellet

Lisa ar vacker

Morgonen efter var det dags att invanta var jeep som skulle komma inrullandes och hamta oss for varat kommande aventyr. Det borjade med att vi akte en liten bit langs vagen och stannade till vid en fiskeby. Jag har nog aldrig sett sa manga batar i hela mitt liv pa ett och samma stalle. Batarna malas i en massa fargglada farger for att bringa tur, ju farggladare desto battre.


Fargglada batar

I jeepen. Guiden i bakgrunden



En ensam hast utanfor oknen


Darefter hamnade vi i Afrika. Jeepen svangde ut pa en grusvag och fortsatte bort fran civilisationen och innan vi visste ordet av var vi omringade av de haftigaste vyer nagonsin. Som om vi oppnat en dorr ifran civilisationen och klivit ratt ut i oknen. Det lyckoruset och den forvirringen var verkligen inte vad jag vantat mig av detta aventyr, eftersom vi redan varit pa varldens haftigaste aventyr nagra dagar innan.


Pa vag mot oknen

Oken
Okenlek

Hoppla!

Gruppfoto

Sahar far man spola ibland i Asien

Efter det tog vi oss vidare fran de vita sanddynorna till de roda sanddynorna som inte var av riktigt samma klass som de vi redan sett, men det var inte sa illa pinkat det heller, som man sager. Nu var det dags att ta sig vidare mot en liten flod dar vi vadade oss igenom ett riktigt haftigt landskap med klippor och stenar i alla dess farger. Sofie och Lisa red aven pa en struts har. Jag avstod av principiella skal.

De roda sanddynorna
Vi vadar i floden

Lisa rider struts
Kontraster

Sedan var det dags for lunch. Vi fick aterigen smaka pa det vietnamesiska koket och vi var helt och hallet overvaldigade av all mat och alla ljuvliga smaksensationer. Sex olika ratter fick vi smaka och alla var mer eller mindre fantastiska.

Litet smakprov fran vara vietnamesiska delikatesser

Varat sista stopp var vid ett tempel dar vi fick en liten historialektion av var guide, men eftersom den vietnamesiska engelskan inte ar sa jattebra sa hangde vi inte med sa jattebra pa allt han sa. Dessutom tror jag vi hade lamnat vara hjarnor ute i oknen vid den har tidpunkten.

Tempel
Sofie och Natta onskar sig nagonting

Nar vi kom hem fick vi vila en stund for att sedan aka tillbaka till restaurangen dar vi tidigare atit lunch for av avnjuta annu fler vietnamesiska delikatesser. Jag tror maten fran lunchen och middagen far ta sin egen plats i ett inlagg, det blir sa himla mycket annars. Hur som helst, dagen var helt fantastisk och vi ar alla otroligt nojda med att vi tog oss ut till Mui ne for att vara med om allt detta. Skulle jag aka hem imorgon skulle jag vara otroligt nojd med mig resa redan, aven om vi knappt har borjat den.
Pa aterseende!


Sofia

2 kommentarer:

  1. haha skön bild på lisa på strutsen! verkar som ni har det toppen, fortsätt så och var försiktiga i australien tack! SAKNAR ER ALLA!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag vill vara där med er <3
    Kul o se att ni har det fantastisk!
    Saknar er!
    SKYPE SNARAST MIN ÄLSKADE!
    Älskar dig//S

    SvaraRadera