tisdag 9 november 2010

Koh yao

När jag och mina reskamrater samlades en dag för att försöka enas om en blivande rutt för våran resa, fastnade mina ögon hastigt på en ögrupp som hette Koh Yao. Konstigt nog ligger det nära Phuket och jag har aldrig hört talats om det, och jag anser mig själv ha ganska bra koll på regionerna vid Phuket vid det här laget. Inte heller Sofie kände till något Koh Yao. Men idag när jag var inne på ICA gick jag förbi tidningshyllorna för att kolla in om det kommit in några nya, spännande rese- eller musikmagasin fick jag syn på en underrubrik på framsidan av tidningen Vagabond: "Ko Yao Noi - paradisön vid Phuket". Givetvis köpte jag tidningen direkt, slukade artikeln i ett nafs och bestämde mig för att jag ska åka dit.

Det verkar vara något speciellt med det där stället. Koh Yao består huvudsakligen av två öar, Koh Yao Yai och Koh Yao Noi. Noi är den mindre ön av de båda, men verkar vara den ö som är mest intressant. Där kan man bo hemma hos lokalbefolkningen och följa med dem under dagarna när de lagar mat, går till skolan eller fiskar etc. Självklart någonting jag går igång på. Nu ska jag bara försöka övertala mina medresenärer att följa med på ett äventyr ett par dagar så att inte rom och cola-kvoten fylls på en gång. Det är nämligen alkoholförbud på Koh Yao Noi.


   
Koh Yao Noi - bild google

Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar